Du ønsker å lage en film som skal leve et liv i sosiale medier og selge bedriften eller produktet ditt. Men hvordan får vi en film til å engasjere, treffe en nerve, bli oppdaget, sett og lagt merke til i stadig mer overfylte sosiale medier?
For å finne ut av det kan det være lurt å ha flere tanker i hodet samtidig når du planlegger filmen. Medielandskapet er uoversiktlig og det er en rekke faktorer som avgjør om en film blir oppdaget og lagt merke til. Punktene nedenfor er ikke nødvendigvis fasit men kan være til god hjelp i planleggingen:
1. Ha fokus på kanalen du skal bruke
- Lag innhold tilpasset kanalen du skal bruke, i stil/form og uttrykk
En video på Youtube er gjerne mer "avslappet" i formen enn en video på Instagram, der det gjelder å fange interessen raskere. På Youtube vet man som regel hva man er ute etter og da gjelder det å ha gode stikkord, søkeord og en tittel som fenger. På Tiktok gjelder det bare å skille seg ut og overraske. På Facebook er det viktig å komme kjapt til poenget - gjerne innen de første 5 sekundene, ellers blir det lett scrollet videre. Studér ulike kanaler og se hva som funker der.
- Lær deg folks seervaner
Finn ut eller tenk gjennom når folk er på nett og i hvilken sinnstemning de er i.
(F.eks; På vei til jobb, i sofakroken etter jobb, etter en god middag eller i senga før leggetid).
Bruk denne kunnskapen til å finne et passende tidspunkt å publisere.
- Riktig kanal til riktig publikum
Finn ut hvor din målgruppe er mest aktiv. Hvilken aldersgruppe skal du nå, og hvor er det størst sjanse for å treffe dem? Facebook? Youtube? Instagram? Ipsos sin brukerstatistikk er et godt utgangspunkt for å finne ut mer - bla i rapporten for 3. kvartal 2020 her.

2. Ha en god story
- Sørg for å ha en story
En film med en story, en prosess eller et tydelig mål, en start og en slutt, engasjerer seeren i større grad enn en film som ikke har det. Vi elsker historier, da det appellerer til underbevisstheten vår.
- Konflikt driver filmen
En film "treffer" mer når det er en konflikt tilstede, altså at noen vil oppnå noe - men møter hindringer på veien. Enten du ser en komedie eller tragedie vil det alltid være små eller større konflikter som driver filmen.
- Alle detaljer teller
Tenk gjennom hvilke mennesker og situasjoner du må ha for å fortelle historien.
Tenk gjennom hvilke rekvisitter og kulisser/steder du må ha for å fortelle historien.
Luk bort detaljer som ikke tjener historien.
3. Se på filmen som et håndtverk
- Ta bort uønskede og forstyrrende elementer
Se i kamerabildet, både etter visuelt støy (ledninger, søppelkasser, stolper og annet som ikke er viktig å ha med). Se også etter logoer, mønstere og andre ting som kan avlede oppmerksomheten.
- Sørg for god kvalitet
Sørg for at dialoglyd alltid er tydelig, og at kvaliteten er god på lyd og bilde. Husk at lyden teller mer enn bilde når det gjelder kvalitet.
- Bruk riktig musikk
Bruk tid på musikkvalget. Finn musikk som gir den rette følelsen og stemningen du er ute etter. Bruk musikk som fremhever og ikke forstyrrer budskapet.

Dette punktet er ofte det vanskeligste. Vi har alltid noe vi bare må ha med. Det kan dreie seg om en spesifikk person, at du ønsker å filme et sted som betyr mye for deg, å innrede scenen etter egen smak eller bruke musikk som du liker. Det er naturlig.
Men hvem er publikummet? Er det deg? Da er det kanskje greit at alt er etter din smak. Men er det andre enn deg? Vel, da er det kanskje lurt å tenke litt bredere - utvide horisonten:
I et filmprosjekt handler uttrykket "kill your darlings" om å luke bort elementer som ikke tjener historien eller filmen. Dvs. personlige behov må vike, da det kan virke mot sin hensikt og heller bare bli støy for det du ønsker å fortelle med filmen. For noe av det viktigste å huske i en seriøs film; alle detaljer teller.
- Lag film på seernes premisser
Sett deg inn i hva seerne kan være interessert i, og lag filmen slik du tror seeren liker den. Her kan du fysisk kartlegge på forhånd eller bare bruke egen erfaring og egne vurderinger.
- Ha en tydelig målgruppe
Bestem deg for hvem filmen skal treffe. Det gjør det lettere å tilrette filmen for akkurat dette publikummet.
- Tenk mer på hva filmen skal fortelle enn hva filmen skal inneholde
Tydeliggjør budskapet og hva du vil få frem, slik at filmen er lett å konsumere.

Punktene ovenfor forklarer kanskje hvorfor noen bruker store budsjetter på film, hvorfor man legger en stor del av arbeidet i planleggingsfasen, samt hvorfor en film har såpass mange fagfunksjoner involvert. Det er nemlig en god del detaljer i en stor film.
Men uansett - husk at film er følelser og til syvende og sist handler det kun om hvilken følelse du vil at seeren skal sitte med underveis og etter filmen. Dette kan oppnås med både høye og lave budsjetter.