20 filmidéer til bedriften

broken image

Stadig flere bedrifter satser på filminnhold i sine digitale kanaler. En film er lett å konsumere, snakker direkte til oss og engasjerer. Samtidig ønsker vi å oppnå noe med filmene vi lager, enten det er synlighet rundt et spesifikt budskap/tema, eller ren reklame.

For å ikke lage reklame som seerne bare scroller forbi, lager man gjerne innhold på mottakers premisser, også kalt innholdsreklame ellercontent marketing. Stadig flere bedrifter hiver seg på denne trenden og det vil dukke opp flere slike konsepter fremover. Men det funker! Så ikke nøl med å skape noe slikt du også!

Nedenfor finner du noen tips som kanskje gir inspirasjon til ditt neste prosjekt i sosiale medier:

20 gode filmidéer til bedrifter i sosiale medier

1. Kundereisen

Følg en kunde gjennom hele kundereisen, enten med et kort intervju eller en reportasje der du opplever bedriften sett med kundens øyne.

2. Del en nyhet eller milepæl

Kanskje har bedriften noe nytt på trappene, noe som dere vil dele med omverden? Istedenfor å bare tvitre eller legge ut en bloggpost, kanskje si det med en video istedet?

3. Lag en parodi

Finn noe som "alle" snakker om, noe som trender for øyeblikket - en filmscene du har sett, en musikkvideo eller lignende. Lag en morsom parodi på denne - med dine ansatte eller innleide aktører.

4. Vis fram en prosess

Bruk film til å vise hvordan dere jobber i bedriften, enten med time-lapse (hurtigfilm) eller videoer hvor dere viser og forklarer. Kanskje er det noen gøyale/interessante fakta man kan ta med?

5. Bak kulissene

Invitér seerne på innsiden, gi et unikt innblikk i hverdagen, avslør hemmeligheter, beslutninger som tas, hvordan dere jobber eller omvisning bak lukkede dører. Dette gjør at bedriften oppleves som åpen, ekte og troverdig.  

6. Lag en morsom webserie

Lag en dokusåpe der du følger kunder og ansatte i bedriften med fokus på underholdning - de mest festlige/sjarmerende menneskene og øyeblikkene. Scener med konflikt (noen som strever med noe eller er på vei mot et glamorøst mål) er ekstra engasjerende. Dette funker best som en serie med flere (5+) episoder slik at konseptet blir tydelig etablert.

7. Hvis dem hvordan

Vis fram et produkt, hvordan det brukes, eventuelt ikke brukes. Her er det rom for humor gjennom å vise hva man ikke skal gjøre.

8. Introdusér dine ansatte

Hvem er dine ansatte, hva er deres mål, ønsker og forventninger? Vis fram et portrett av f.eks "ukens ansatt" - eller hele teamet som ett; la de svare på noen spørsmål eller fortelle en historie.

9. Hent inn en reporter

Finn et spesifikt tema som angår bedriften, få en engasjerende reporter til å snuse litt rundt og prate med folk i bedriften, tenk "nyhetsreportasje".

10. Minutt for minutt

La seerne følge en begivenhet eller prosess minutt for minutt, live eller "live on tape" (innspilling som sendes live).

11. Round-ups

Rounds-ups er populære spesielt på Youtube og i videobloggverden, og dreier seg om lister; topp 5, topp 10 osv. F.eks "Topp 10 feriedestinasjoner", "Topp 5 ting å oppleve".

12. Kommentér en nyhet eller et samfunnstema

Har bedriften din en løsning på et problem i samfunnet? Ta det opp, snakk om det! Bruk emneknagger (hashtags) om temaet for å drive trafikk inn i dine kanaler.

13. Q&A

Forkortelse for spørsmål & svar. Lag en Q&A-video der du svarer på ofte stilte spørsmål!

14. Historien bak

Lag en brandfilm med historien bak, hvordan dere startet, hva som er bedriftens verdier og mål. En brandfilm er spesielt fin å bruke på møter, presentasjoner, events og lignende.  

15. Gjør et PR-stunt

Finn en sprø idé som få/ingen har gjort før - kanskje dere kan gjøre ting på en annen måte, hente inn en kjendis eller overraske de ansatte på annet vis?

16. Test og godkjenn!

Test og godkjenn et produkt, en tjeneste eller kanskje en teori dere har hørt og vil sjekke ut? Gjør et eksperiment for å teste og godkjenne om det funker.

17. Vis frem noen tips og triks

Kanskje har dere noen tips som gjør hverdagen lettere for folk? Vis dem i en kort video. Dette kan dreie seg om alt fra kjøkkensjefens beste burger til mekanikerens verktøytips.

18. Ha et åpent møte / webinar om et tema

Hent inn noen foredragsholdere og invitér til et webseminar eller enkelt-foredrag om et tema som bedriften er opptatt av.

19. Live-stream et event

Gå live når det skjer noe! Enten det er den nyansattes første dag på jobb, åpning eller lansering, konsert eller happening av annet slag.

20. Fortell historier!

Skal dere utvide virksomheten? Prøve en ny nisje? På teambuildingtur til Lofoten? På opplæring i utlandet? Besøke noen eksperter innenfor et fagfelt? Teste et nytt produkt? Ta med kamera og del opplevelsen. Gode historier selger alltid. Gode historier skaper engasjement, synlighet og interesse.

Vær opplærende, opplysende og opplevende. Gjennom å by på varierende og engasjerende innhold vil du raskt kunne bygge opp følgerbasen i sosiale medier.

Det var noen tips på veien.

PS. Ikke glem å skrive til hei@mediaview.no for et hyggelig samarbeid!

broken image